Čeněk Papák z Mošnova na Moravském sněmu v roce 1440
Archiv český
Staré písemné památky
vydává komise k tomu zřízená při královské české společnosti nauk
Redaktor Josef Kaxoijsek
díl X
.
.
.
Sněmy moravské z let 1412 - 1514
V Praze 1800
V komisi knihkupectví Buršík a Kohout
Tiskem dra Ed. Orcgra
Citace:
256
B, XII. Snétny moraveké.
xn,
Landfryd daný na obecním sněmu t Brně 28. ledna 1440.
Orig. zemsk. arch. mor. v BmS. V. IV. 240.^}
Ve jméno božic Amen. My Pavel z božie milosti biskup Olomúcký, i všichni
opati a preláti země markrabstvie Moravského; a my Jan z Cimburka a z Tliova-
čova, hajtman markrabstvie Moravského, Jan z Lompnice, Jan z Lichtenburka a z Šor-
šteina, Albrecht z Štermberka a z Laková, Dobeš z Meziříčí a z Tmávky, Kryštofor
z Lichtštaina, Jan z Krajku a z Vranštaina, Raymprecht z Ebrstorfu a z Ostroha-
JiHk z Kravař a z Strážnice, Jan z Hradce, Petr z Konice, Heralt z Kmistáta
a z Lisic, Lacek z Štermberka, Jan z Bozkovic a z Luky, Jan a Miroslav bratrie
z Cimburka, Beneš a Vaněk bratřie z Bozkovic, Henyk [sic] z Walšteina, Boček
a Kuna z Kunstata, Zdeněk z Walšteina, Sčepán z Vartnova, Pavel a Vok z Sovince,
Heralt z Sovince a z Dúbravice, Smil z Dúbravicc,') Milotha z Tvorkova, Proc^k
z Kunstata a z Opatovic, Jošth z Rosic, Mikuláš z Tvorkova, Procek z Wilmberfca,
Jaroslav z Šelmberka, Smil z Moravan, Mikuláš z Vlašimě; - a my Vácslav z Kutňc
podkomořie markrabstvie Moravského, Jan Kužel z Žeravic a z Quasic, Markvarth
ze Zvole, Boček z Othoslavic, Jan z Opatovic a z Dlúhej Vsi, Ozvald Oncigar z Hrádku,
Čeněk z Mošnova, Zdeněk z Švábenic, Markvarth z Dubóan, Mikuláš z Milonic, Petr
Roman z Vitovic, Blažek z Borotína, Beneš z Svonovic [sic], Jan Raczek z Mrdic^
Jan Tlačisvět z Bystřice, Mikuláš Cigán z Račic, Petr Nebojsé z Sehradic, Stibor
z Hluku, Ondřeji z Bukovic, Bohunek a Konrád bratřie z Miroslavě, Géwl z Hru-
šová, Nyklas Hunth z Dunajovic, Franěk z Hartmanova, Jan Zub ze Zdětína, Jan
Svinka z Šardic, Mendlík z Gryffenberka, Jindřich Huse z Podhradí, Ješek z Spyti-
ůova, Mírek z Dražejovic, Závise z Kunčic, Protivec a Herman bratřie z Pavlovic,
Levík z Slezan, Jan Kopyna [sic]*) ze Zvole, Mikuláš z Nevojic, Václav z Drho-
tína [sic],') Sčepán z Pavlovic, Hynek z Újezdce, Drslav z Ochab, Mešek z Kostelce,
Pavlík z Liteučic, Jan z Skrbeně, Zigmund z Rayspurku, Ondřej Valach z Přestavili,
Bohuška z Bietova a z Sokolník, Jakubek z Maršová, Jan z Katheřinic, Jan a Hynek
bratřie z Rokytnicej Vácslav *) z Žeravic, Aleš z Vrahovíc, Zich z Wolfmperka, Arkleb
Víčkovec z Víčková, Bohdal z Dédkovic, Jindřich z Bařic, Stach z Kokor, Stibor
z Hoffeřic, Mladotha z Prusinovic, Jan z Potštátu, Milotha z Morkovic, Arkleb z Kan*
kovic, Raczek z Cetochovic, Beneš Zástřil, Filip z Újezda, Jindřich Čihúvka, Jindřich
Jaromířka, Drslav z Nákla, Vácslav Papiš, Ondřej a Jan bratřie z Chvalkovic, Jm
Kužel mladšie z Žeravic, Bušek z Melič, Arkleb ') z Pačlovic, Arkleb z Kunovic,
Prokop z Domarayslic, Slávek z Stichovic, Zigmund Wajtmiuár, Štěpán z Slavikovic,
I
*) Vu Brandl, kniha ToTačoTakA p. 4 sq. - ') Neni t knize Tovaíovské. - ^ Kn. Toy. Kepini.-
•) Kn. Toy. z Dohotína. - *) Kn. Tor. má Jan. - •)&!. Tot. Jakub,
z toha 1440.
257
K
Iř
Z Koénik, Jan z Opolnésic, Biažet z Přečkova, Hanuš z Waldíkova, Smil
Jan bratřie z Nemotic, Ščepán z Dobročkovic, Kryštofor z Zarušek, Jakub z Dřie-
nového, Petr ze Zvole; a my purgmistři a rady mést OlomúcCj Brna, Znojma, Ji-
hlavy, Hradiščě, Uničova, Litovle, Ejvančic, vyznáváme tiemto listem všickni ze spolku
přede všemi, ktož jej čtúc slyšeti bndú:
Jakož pro naše hříchy a z dopuščenie božieho tato naše země po smrti najjas-
ějšieho knížete a pána krále Albrechta, slavné paměti, Římského, Uherského, Českého,
Dahuatského, Gharvátského etc. krále, kniežetc Rakúského, pána našeho milostivého,
jest osiřela, a my vidúce a znamenajíc záhuby a škody, kteréž sě dějí od nékterých
v tejto zemi i také do jiných zemí, chtíce rádi, aby ty záhuby nynějšie i budúcí,
ač by které znikly, ulíroceny a staveny byly: I učinili jsme byli sněm obecný,
svolání prelatuov, zeman i měst markrabstvie Moravského v městě Brně den svatej
Lucie panny [13. ledna]; na kterémžto sněmu darem božiem všichni společně vstúpili
jsme v jednotu a jednostajně smluvili jsme sě za jeden člověk a slíbili jsme sobě
tu jednotu držeti a zachovati ctně, věrně a křesťansky, tak abychom hrdly i statky
svými jednali a skutečně pomáhali pokojiti země tejto, tak aby každý na svém dosti
měl až do přijetí pana budúcieho, kteréhož ze spolka přijíti máme s Bohem řádně,
rávě a spravedlivé a s našie ctí, a tak učiniti máme a chcme bez zmatku.
A jsúc v tej jednotě, učinili jsme druhý sněm obecný země tejto v Brně na
den svatých Šebestiána a Fabiána [20. ledna] mučedlníkuov božiech, na kterémžto
sněmu potvrdili jsme a mocí tohoto listu potvrzujem tej svrchupsanej jednoty, a sli-
bujemy v tej jednotě státi a skutečně pomáhati každý z nás vedle svého moženie
tuto sirů zemi pokojiti, aby každý v svých rádiech a v právích zóstal. A ty všecky
Téci svTchnpsané slibujemy každý z nás a společně sobě zdržeti ctně a v-ěrně a kre-
sťansk}' svú dobru čistú věni jako dobří lidé. Pakli by který z nás toho neučinil,
jehož pane Bože nedaj, tehdy ten nemá jmieti žádného práva a žádnej svobody
T tejto zemi. A slibujem sobě na takého ze spolka pomoci hrdly i statky svými.
A tato svrchupsaná jednota a ustavenie i zjednání tak, jakož sě svrchu píše, jmá
trvati a slibujem v tém státi až do budúcieho pána, kteréhož zespolka jmáme řádné
přijíti tak, jakož sě svrchu píše.
Také ktož by chtěl v tejto zemi v tuto jednotu a ustavenie k nám vstúpiti,
ešto by jeho jméno nebylo vepsáno v tomto listu, ten jmá hst svuoj otvořitý [?]
svú pečetí v městě v Brně na rathúsi položiti v moc purgmistra a rady tiem
byčejem, jakož jest připiš od nás vydán, přiznávaje sě, že v tejto jednotě a ustavenie
dle nás stojí. A to jmá tak mocno býti, jako by jeho jméno v tomto listu bylo
opsáno a pečeť jeho přivěšena. A jestliže by která ta^) pečeť nedošla k tomuto
*) v knize Tova6. ,ta" schází.
Archiv Če»ký X.
33
258
B. Xn. Snémi/ moravské.
listu, ješto jeho jméno napsáno jest v tomto listu, to tomuto listu a tejto jednotě
a zjednání nemá ěkodno býti, než proto tento list jmá v své plnej moci zuosUti,
jako by všecky pečeti při néra byly. A toho všeho, což v tomto listu svrchupsáno
jest, na svédomie a jistotu naše vlastnie pečeti přivěsili jsme k tomuto listu. Jenž
jest dán a psán v Brně léta od narozeníe syna božieho tisícieho Čtyřstého čtyridsá-
tého počítajíce, v ten čtvrtek po hodu svatého Pavla oa vieru obrácení.
PřivěSena 1 relká a 1S4 malých pečetf; scbizf 1.
xm.
Rozsudí stavů moravských a českých urovnávají nevoli a rozepře mezi stavy českými
a moravskými. V Meziříčí dne 11. srpna r. 1440.
Kopie staríi zemek. arch. mor. v Bme. Bočkova sbírka í". 668.*)
Ve jméno boží Amen. My Jan z Lompnice a Petr z Konice, ubímané z strany
pánuov moravských; Jan z Pernšteina a Diviš z Chlumu a z Košenberga, ubrmané
z strany pánuov českých; a Hašek z Waldšteina, najvyšší ubrman ku postředku od
obú stranu volený, vyznáváme tiemto listem obecně přede všemi, ktož jej uzřie, nebo
čtúc slyšati budu:
Jakožto duostojný v Bože otec a pan kněz Pavel biskup Olomucský, a urozeaí
páni, pan Jan z Cimbui'ga a z Thovačova hauptman markrabstvie Moravského, a jiní
páni, rytieri, panoše, města i všichni prelátové země Moravskej se všemi jich slu-
žebníky a poddanými duchovními i světckými s jednej strany, krom z tej stranv
zejména vynímajíce pana Reynprechta z Ostroha, pana Jana Krajíře z Freynsteina,
Linharta Ozenhaymara z Pohořelic, Ozvalda Eynczingara z Hrádku, Okareckého z Ho-
lubka, Blažka z Veselé a Jana z Svétlova;
a urození páni, pan Hynce z Pirgšteina a z Polné, pan Períchtolt z Lippé
najvyššie maršálek královstvie Českého, pan Jiřík z Kunstatu a z Poděbrad, pan
Bohuše z Postupic a z Lithomyšle, Pardus z Vrátková a Richenburga, kněz Bedřich
z Strážnice, a města Poličko [sic] a Mýto, také se všemi svými služebníky a podda-
nými, duchovními i světckými, z druhej strany, krom tyto z tej strany také vyníma-
jíce: pana Jana Hluckého, Viléma Puklici, Jana, čeíika a Vaňka bratřie z Šarou,
na nás jakožto na mocné ubrmany přišli jsú mocně a konečně o všecky války
a jiná záščí, ruoznice a nechuti, keréž jsú mezi uimi kerakkolvék vznikly a zaálv
budto v lantfrydu, nebo po lantfrydě až do dnešnieho dne, nic nepoostavujíce, slí-
bivše 8 obú stranu všichni společně svú dobru věru a každý zvlášče sám za sé pode
ctí a pod věru, aby na našem vyrčenie o ta záščí dosti jměli.
Protož my již psaní ubrmané mocí ubnnanstvie svého najprve jsme je o ti
*} Oriff. ve lUTo^-Bkém arch. mor. schiUf.
m^Ě
z roku 1440,
259
všecka záščí b obú stranu konečně smieřili, i sami se s nimi všichni vespolek smie-
hijem mocí tohoto lista, tak aby nižádný z svrchupsaných stran, ani my ubrmané
I ani nižádný jiný, ktož jest podle nich anebo podle nás o ty svrchnpsané véci zašel,
drahému toho nezpomínal ve zlé vuoli, skutkem ani slovem, ani kerým právem du-
chovniem nebli světckým pod základem svrchupsaným cti a viery propadenie. A je-
_ stliže by kto protiv tomu učinil, co sě tej smieřené a smlnvenej pře dotýče, tehdy
■ naň známe tiemto listem, že jest čest a vieru propadl.
B A také ktožbykolvěk s svrchu jmenovaných, jenž jsú s obú stranu vyňati,
■k témuž našemu mieru a npokojenie pristúpil, tehdy ti, kteri jsá s strany pánnov
českých, mají listy své přiznávající pod svými pečetrai položiti u pana Jana Lomp-
nického na Meziříčí, a kteří jsú z pánuov moravských strany, tiť mají listy své
přiznávající pod svými pečetmi položiti u pana Jana na Pernšteině, a to ve třech
■ nedělech od dání tohoto listu. A ti, kteří by tak listy své položili, jakož sé svrchu
píše, mají podle nás a s námi ve všech kuších státi a toho mieru a upokojenie úplně
požívati jako i my a tak mocně, jako by zejména v tomto listu byli napsáni.
A dále mezi svrchupsanýma stranoma pod svrchupsaným základem o jiné
véci vypovídáme v tyto slova: Item vypovídáme, aby všechny holdy s obú stranu
byly propuěčeny, a ač by kdo co za hold byl slíbil dáti neb zaručil, jeáto by toho
ješfce byl nedodal, toho má prázden býti i rukojmie jeho.
I Item vypovídáme, aby kněz biskup Olomucký Parduse vězně i všeclty tovarySe
jeho propustil z vězenie a rukojmie jich; a k tomu všichni jiní vězňové, služebm'ci
nebo poddaní těch, jenž jsú v tomto zápisu nebo budu, mají z obú stranu prázdni
býti i rukojmie jich konečně propuščeni, a ve jméno Roman a Donat aby také inhed
prázdni byli. A ač by sě kto byl šacoval, což by byl nedodal až po dnešnie den,
I toho áatcunka také má prázden býti.
Item Pardus má Svitav knězi biskupovi postúpiti ve čtvrtek před svatým Jiřie
nyní najprv příščiem; a po dnešní den aby nižádných úrokuov více nebral ani po-
mocí, a zvlášče z toho zbožie. Pakli by kto co byl slíbil dáti neb zaručil buď úrok
nebo pomoci, čehož jie nedodal po dnešnie den, má toho prázden býti i rukojmie
jeho, a nižádným obyčejem aby na ně více nesahal.
Item o panu Heraltovi z Kunstata vypoviedáme, s kýmž on má činiti v zemi
Moravskej, o to aby s obú stranu dosti jméli na panu Menhartovi z Hradce, a když
f by jim rok položil, čtyři neděle dodá [dada] napřed věděti, aby k roku stáli. A také pan
Heralt má sě již upokojiti a nemá na nižádného moci sehati, ani kto naíi, keři jsú
v tomto zápisu neb ješče budu. Také pan Heralt nemá viec holdu bráti, i vězňóm
všem má rok dáti v podobný základ až do páně Menhartova vyrčenie. Pakli by toho
pan Heralt učiniti nechtěl, tehda svrchujmenovanie páni v tomto listu napsaní nemají
jeho yiec zastávati ani jemu pomáhati nižádným obyčejem.
seo
B, XII. Sněmy moravské.
Item o panu Janovi z Helfenšteina vypovídáme, aby on všecky holdy pro-
pnstil v zemi Moravskej a více nesehal. A ač by kto dáti slíbil neb zaručil budto
hold, pomoc, neb šateunk, čehož by kto byl nedodal po dnešníe den, má toho prázden
býti i rukojuiie jeho. Také nemá již v zemi Moravské více váleci o tu jistu věc,
ani na koho mocí sehati. A Brodu Uherského má konečně na svatého Jana Křtitele
božieho najprve přieščieho podkomořiemu nebo tomu, kohož páni pošlí, postúpiLi
beze všie řečie a výmluv věelikakých. Pakli by pan Jan toho učiniti nechtěl, tehda.
svrchu jmenovanie páni v tomto listu napsanie, nemají jeho vtec zastaviti ani pomáhati
nižádným obyčejem.
Item o Vilémovi Puklici vj^ovídárae, aby on také všecky holdy propustil
v zemi Moravskej a dále nesehal. A ač by kto slíbil hold, pomoc, nebo šatcnnfc
dáti, nebo zaručil, čehož by kto byl nedodal po dnesnie den, má toho prázden býti
i rukojmie jeho. Také nemá již více v zemi Moravské váleti o tu jistu věc, ani nn
koho sehati. A Přerova má konečné ve čtyřech nedčlech od dání tohoto listu po-
stúpiti podkomořiemu nebo tomu, kohož páni pošlí. Pakli by Vilém toho učiniti
nechtěl, tehda svrchu jmenovaní páni t tomto listu napsanie nemají jeho viec zastávati,
ani jemu pomáhati nižádným obyčejem.
Item o panu Hynci Ptáčkovi, jakož vinu dává panu Janovi z Cimburka haupt-
manovi a podkomořiemu a městóm, a páni moravščí a zemane zase vinu dávají panu
Ptáčkovi pro kněze Fridricha z Poličlíy: O to tak nalézáme i prosíme jich s oM
stranu, aby to mezi nimi minulo pro zemské dobré.
Item o panu Perichtoltovi, jakož vinu dává pánóm moravským pro EyncingflrA
Ozvalda, že mu pobral v Lítobratřiciech v lantfrydě, a druhé pro pana Reynprechta
z Ostroha, jeito jal Beneše z Krhova, tak sě nám zdá, že páni tiem vinni nejsú;
a tak vypovledáme: Když práva puojdú, aby sebe o to právem hledali, ale ne moci.
Item jakož pan Perichtolt vinu dává, že jsú mýta přivětčšena mimo start
obyčejj tak sě nám zdá i vypovídáme, aby páni moravščí všichni o to společně stáli,
aby ta i jiná nespravedlivá mýta stavena byla, neb sě to vší země dotýče.
Item jakož pan Perichtolt podkomořiemu Vinu dává o Nachyma žida, keiýž
zhynul, o to vypovídáme, aby pan Perichtolt sě ptal na statek toho žida a na ní^sd,
kto by je měl, a k tomu toho hleděl právem. A páni i podkomorie mají toho pafli
Perichtoltovi radni a pomocní býti, aby sě jemu spravedlivé stalo.
Item jakož pan Perichtolt vinu dává podkomořiemu o pušky a o jinú zbroji,
že by mu pobral na Uherském Brodě, to odkládáme na budúcieho pána, aby meri
nimi to dělil.
Item jakož Trčka a Rúsinovský žalovali na pana Ozora z Luky a na pu>
Beneše z Crné hory, vypovídáme, aby pan Ozor a pan Beneš vice na jich zboií
a lidi nesehali a z holduov je konečně propustili.
ÉĚ
z let 1440 a 144Í,
261
Item vypovídáme: Ktož by kolivék buď Březanský z Skal, neb jiný, ješto by
iv tejto zemi Moravskej svévolně sč vytrhl mimo tento náš mír a jednotu a zemi
hubil, tého nižádný z kraje pánuov českých svrchupsaných ani z Moravy nemá za-
stávati, ani jemu pomáhati neb fedrovati tajně ani zjevně nižádným obyčejem.
B Item vypovídáme, aby pan Perichtolt Okarec tvrze nám v naši ubrmanskú
■bac inhed postúpil se váiem, což k tomu pfíslušie, jcšto on toho jest v drženie.
^^^ Item také, což by sé kolvěk komu z svrchupsaných stran od koho stalo
V a príniéřie, vypovídáme: keři mezi sebů opravce mají, aby o to na svých opravcích
dosti jměli. A kteří opravcí nemají v svých listech, to my sobě pozóstavujem, takové:
když jim toho rok položíme, dadúce jim dvě neděle napřed věděti, aby před námi
byli, každý svým svědoraiem. A my bohdá mezi nimi o ty věci chcme konati.
^ Item nade všecky svrchupsané věci mocné vypovídáme i rozkazujeme oběma
"stranoma svrchupsanýma i sami sobě s nimi v témž zápisu a jednotě jsúce, abychom
již všitcni společně i každý obzlášče podle svrchupsané naší výpovědi všecky kusy,
tmír a upokojenie sobě obapolně, věrné a křesťansky zdrželi a zachovali úplně a docela
pod základem svrchnpsaným. A toho ku potvrzenie a ku pevnému zachovánie raieru
i všech věcí svrchupsaných my svrchuj měno vanie ubrmané pečeti své přivěsili srny
k tomuto listu. Jenž jest dán v Meziříčie ve čtvrtek den svatého Tiburcí létha od
fbožieho narozenie tisíc čtyři sta a čtyřitciatého.
Ex archive statuum M. Moraviae,
Pét pečetí přivěseno. In marg: Mocoá vcjpovéď mezi néktcrými osobami o oeToli a o céj^ikč z6sii.
XIV.
Stavové moravští Heraltovi z Kunitatu a z Bozkovic a prftvodu jeho o 50 - 100 koních dávají
bezpečný list k jednání v méstč Brně. V Bme dne 7. června 1441.
Orig, zertitk. archivu stavovsk. v Brní V. IV. 241. Kopie starH zcnwfc. archivu Mor. v BmS,
Bočkova slňrka Č. 670.
Komentáře
Okomentovat